понеделник, 27 юни 2011 г.

стари работи: Размислите на един зелен кон или колко е необходим учителя в обществото

Името ми е Иво Спасов Ангелов и съм бивш учител – преподавах физика в СОУ “Христо Проданов” – Карлово.  Напуснах преди около 3години по собствено желание поради “несъгласие с регионалния инспекторат”. Така съм написал в молбата си (или нещо подобно). Не ставаше въпрос за пари, въпреки, че по това време се налагаше да работя и на друго място.
След година и половина прекарани в Испания като строител се върнах  и ми бе предложено отново да стана преподавател в същото училище, но отказах с думите :
Ако не си намеря друга работа, може би ще се върна.
Намерих си. Но въпреки това, подкрепям учителите в техните искания, защото са справедливи и заплащането на труда им е обидно малко.
В момента се водят дебати в медиите по въпроса, но интересното е, че много от хората просто “надничат в канчето на даскала”: 
   малко работили
   много почивали
   не било качествено преподаването
 допълвали си с частни уроци.
Тази вечер по БНТ (06.10.2007) имаше дори и един –макроикономист, (от чутото не разбрах кой му е дал дипломата и защо)  който обясни, че щом даскалите получат  увеличение на заплатите това ще е за сметка на останалите, тъй като виждате ли те не произвеждат, а само ще консумират. Простотията никога не ми е била симпатична. Но наглостта на този беше прекалена. Изсмука си това измежду пръстите на краката, но предполагам не може да обясни как така, в Испания цената на стоките е от същия порядък, както в България след като цената на труда там е средно осем пъти по-висока от тук – средната заплата е 1000евро, а най-ниската на чужденец на черно - 500. Това споделям, за да не съм голословен.
По този повод реших, че трябва да дам някои разяснения и да осветля въпроса за тези които не знаят – тоест за всички които не са учители.
Нека първо да разгледаме работното време на учителя – той работи на ненормиран работен ден. Това означава следното: Към времето което той прекарва в училище – времето от 07:30 до 13:30 средно, трябва да прибавим и:
      времето за подготовка на материала за следващия ден
      времето за подготовка на контролни 
      времето за проверка на контролни
   времето за административните му задължения
Това време никой не го смята, но нека разгледаме и  задълженията му по време на учебния час и междучасието:
      преподава 
       възпитава
     активно участвува във формирането на  личността
     следи за дисциплината
      грижи се за здравето и живота на поверените му ученици
Всичко това въпреки желанията на някои ученици и родители... и въпреки изключително нескопосаната в момента учебна програма (и по този въпрос съм писал докато бях  даскал, но.....)
 По повод почивката – платения отпуск  на учителя е 48 дни. Обикновено не може да си позволи да го вземе през време извън ваканциите. Не може да бъде заместен в по-голямата част от случаите. Не може да си позволи дълго отсъствие заради учениците! Предполагам, че ще се съгласите само като си помислите за собственото си дете което трябва да се приспособява към друг стил на преподаване и изпитване.
През останалото време от ваканциите, защото те са повече от отпуска на учителя, той е длъжен да бъде в училището и то според закона – по 8 часа на ден. Може да няма какво да прави – просто присъства. Но това се случва и в други професии... :-)
По повод качеството:
1.      то не зависи само от учителя
2.      мисля, че това не е единствената професия в която може да има некадърници :-)
Не оправдавам учителите, но все пак машинистът може да ви отведе само там където водят релсите :-) Особено ако си по-стриктен като учител и се страхуваш от специалиста от инспектората. Който също може да не е най-кадърния :-)
Заплатата не се дава за кадърност. Ако беше така, то доста политици трябваше да умрат от глад :-)  Много отдавна казвах (още през миналото хилядолетие), че алчността, непочтеността и в следствие - недалновидното отношение на управляващите и администрацията към българското общество и в частност към българското училище ще окаже своето влияние в бъдеще. От тези които водят децата ви (педагози), се иска да дават личен пример, да бъдат благородни и почтени, да ги пазят...понякога и от тях самите!
А тези които предвождат обществото...?...Но те си вземат заплатите нали?...
За некадърност се освобождава от длъжност. Никой частник няма да ми даде минимална заплата за това, че съм некадърен в дадената професия :-) Така, че... глупостите – някъде другаде.
За частните уроци ... Ами не ходете на частни уроци! Учете в училище! Като бивш преподавател мога само да спомена, че аз лично съм виждал бивша ученичка да ми идва като курсистка по начална компютърна грамотност и да си плаща за 60 учебни часа  въпреки, че в училище същия материал се преподава 240 часа безплатно! Случая не е единствен... Но в този поне и е дошло на акъла, че май трябва да се учи. Макар и късно.
Министрите използват и друг подход познат още в древен Рим  - “разделяй и владей”.
Опитват се да противопоставят останалата част от обществото срещу учителите...
Мисля, че е успешно. И те залагат на това. Чух  оправдание от вида “ами валутния фонд няма да позволи”. Дори змията сменя кожата си когато и отеснее!
Друг спомена, че трябва да се съкратят учители, защото били намалели учениците. Някой беше казал “О, Свещена Простота!” Ами нали всеки учител си има норматив. Ако часовете му са по-малко – учителят си отива. Проблемът в момента в повечето училища е големия брой лекторски часове – допълнителни часове над норматива... Друг се изцепи и той така - без да е подготвен – отношението ученици/учители в останалата част на Европа е по-голямо от тук. В момента  в българските училища средният брой ученици в паралелка е 25. Минимума е 18. Но никой в ученик  в Испания не може да си позволи липсата на дисциплина като тук. При нарушение ученика не се допуска до часове. При 3 рецидива – ученика бива изключен. Не претендирам за абсолютна точност. Но резултатът е такъв. Така, че няма проблем - увеличете бройката. Кой ще загуби?
Аз не искам да изпадам до тяхното ниво и не бих си позволил това. Но ще споделя това което чух, докато пиша. По телевизора  показаха един работник на лифтова станция. И там искат да стачкуват. Не ги упреквам заради стойностите които споменаха като заплати – 360 лв. Този работник каза, че е обидно да получават колкото една чистачка... Аз и против тази професия не съм...Но средната учителска заплата е също толкова. 
Искам да предложа това мое виждане на колкото се може повече хора в нашето общество. Не знам дали ще успея... Това вече зависи от вас...
В Испания имах приятел шофьор.Той казваше : Виждал ли си зелен кон и умен даскал? Аз отговарях: Това твоето работа ли е? Осем часа седнал, осем часа легнал...
В кръга на шегата това е допустимо. Но....Отношението към българските учители в момента не е майтап...
Искам да помислите! Наистина ли искате затъпял в елементарни нужди учител за децата си?
Или просто направете като мен. Аз за мазач, плочкаджия и много други не плащам. Правя си го сам. Ако имаше начин – и за министър не бих.
Помислете! Имате ли нужда от учителите на децата си?
06.10.07 г. Карлово

2 коментара:

  1. Времето ще покаже, Иво. Всичко зависи от усилията (не мрънкането) на самите учители (повече ми харесва даскал, от διδάσκαλος). Ефектът от нашата работа (учители и психолози) не идва на мига, качеството на свършената ни работа не е в ежедневния отчет (по бумагите). Успешността на манипулираните от нас, субекти, е критерий за нашата лична пригодност като професионалисти. И хайде да не говорим за възнаграждения за труда си (кой колко заслужавал) и за отпуск - педагозите (повярвай) в това отношение наистина са превилегировани (като сравнение, моята беше 320лв. брутно, с 20 дена годишен отпуск, а не мисля, че трудът ми е бил по-безличен от този на даскалите). Самочувствието на професионалиста не е в демонстрация на благосъстояние, а в неговите продукти. Колкото по-успешен е (създал е успешни продукти), толкова по-високо в сферата си е поставен (от оценилите го). Нашата работа е неблагодарна и неплатена, по презумпция. Искам учителите да престанат да се държат като стари моми, да работят върху собственото си самоусъвършенстване и да забравят, че от професията си могат да забогатеят. Парите опорочават добрите намерения.

    ОтговорИзтриване
  2. Това беше писано по повод учителската стачка през 2007 и отношението на обществото към нея. И както съм писал, аз мога и да обучавам, а мога и да не го правя. При сегашните условия съм избрал второто и няма да умра от глад.
    А това за парите го кажи на тинейджърите;-)

    ОтговорИзтриване