събота, 2 юли 2011 г.

Сто грама сирене ще ти продадат и пак ще те излъжат

Предполагам на много от вас  е омръзнало да ви правят на глупаци. Например с цени като 15,90 ; 29,99 . Това е стар номер, който се основава на факта, че много от хората не отчитат (или не могат) близостта на тези числа до следващото започващо с по-голяма цифра. Опитват се да го представят като невинен прийом премахващ психологична бариера, но дори и така погледнато,  си е чиста проба измама. Особено след като е ясно, че клиентът би се поколебал при покупката, заради своята представа за цената. Всъщност, манипулацията използва невъзможността за правилна оценка на купувача. А целта е по-голям оборот с повече печалба. Чиста проба измама - като по учебник. Ако мине.
Днес пазарувах в магазин на една от големите вериги. Ако трябва, мога и да я назова. Не пазарувам за първи път и понеже още не ме е натиснала деменцията, забелязах, че цените на доста от стоките са пораснали :-) Това ме накара да търся продукти с приемливи за мен цени.
Останах изумен от един етикет на разтворимо кафе. Етикетът ме убеждаваше, че цената на него - 7,**лв е за 100 грама, но алтруизмът на търговеца ми позволява да взема 200 грама на същата тази цена.  Таман се замислих и виждам още информация на същия този етикет - цената на продукта за килограм беше 23,**лв . Помислих и реших, че не мога да смятам. Потърсих помощ от работника наблизо и попитах дали мога да закупя един килограм кафе на посочената цена. Момчето се сконфузи и ме убеди, че ще уведоми началството за грешката... Не си купих кафе.  Е, както знаем всяка грешка е човешка:-) На всеки се случва понякога.
Обаче  на щанда с олиото ме очакваше нова изненада. Имах поръчка от тъщата да  взема, ако е по-евтино. И аз гледам и сравнявам ... и не вярвам на очите си:-) Литър от една марка имаше цена 3,09лв. На две педи разстояние се мъдри бутилка от 5 литра за цена 15,60. Помислих, че е отново грешка, но справката с други марки показа същата тенденция - колкото по-на едро  купуваме олио, толкова по-скъпо става... ако го сметнеш.
Мисля, че и това  е грешка, но от първия тип - умишлена... Ако мине.
Всички сме чували, че продажбите на едро са на по-ниски цени. Вероятно не всеки ще съпостави цените при еднакви количества - едни защото ги мързи или вярват в честността на търговеца, а други защото не могат. Дали търговецът умишлено използва вярата на клиента в търговската отстъпка при пазаруване на по-голямо количество? Дали умишлено мами тези, които не могат да пресметнат?
Моите наблюдения в Испания върху математическите способности на средния испанец и наблюденията на приятели в Португалия, Франция и Великобритания водят до извода, че 80% от хората не се справят с елементарни сметки наум. Мисля, че политиката на големите търговци е да използват  този недостатък на клиента, както и всичките му други, позволяващи по-висока печалба. С цената на измама, но при липса на съвест, тази цена е нищожна.
Като учител не позволявах на учениците си да ползват калкулатори. Дори прескачах този урок, мисля, че беше в шести клас.  На протестите на учениците отговарях, че калкулаторът е полезен само за тези, които могат да смятат. Казвах им още, че ако не се научат да смятат, в магазина ще  ги лъжат дори и като си купуват 100 гр. сирене.

Няма коментари:

Публикуване на коментар